Regnig promenad och värmande soppa

Loirefloden

Det har regnat hela natten och jag förvànas över att trädgàrden inte är översämmad när jag öppnar fönsterluckorna och tittar ut pà morgonen. Det har börjat bli kallt om nätterna och det tar emot att lämna den varma sängen. Vi är sena men det är bara jag som är stressad. 8-àringen tar god tid pà sig vid frukostbordet och 2-àringen vägrar stiga upp alls. Efter mànga om och men kommer vi tillslut iväg till skolan.

Pà vägen tillbaka kör jag en omväg om byn Chenehutte nere vid Loire. Vattnet är làgt fortfarande, man kan vada över till vissa av öarna men fortsätter det regna sà här dröjer det inte länge innan vattnet stiger.

Husen längs floden ligger sà fint, inbäddade i grönska med trädgàrdar ner mot Loire. Jag ser ett litet hus till salu och föreställer mig hur jag skulle kunna renovera det och starta ett ”gite” att hyra ut. Kanske en dag?

Det är inte mànga ute sà här en regnig tisdagmorgon. En gammal dam ute med hunden tittar misstänkt pà mig när jag kommer med min kamera över axeln. När hon ser mig fotografera blommor inser hon nog att jag inte är nàgon inbrottstjuv för hon ler och säger ”bonjour” innan hon föser den skällande taxen före sig in i värmen.

Jag tar tid pà mig och gàr och drömmer, det är skönt att vara ute trots regnet.

Väl hemma byter jag om till gummistövlar och ger mig ut pà skogspromenad. Jag tänkter leta efter kantareller men jag hittar inga. Som tur är har jag svamp fràn affären hemma sà det blir en smarrig svampmacka och en värmande soppa till lunch.

I eftermiddag tänker jag fortsa trotsa regnet och fà lite gjort i trädgàrden.

Bild

                                          Höst i vinodlingarna
BildEn ensam druvklase hänger kvar här och där
Trädgàrdar med utsikt över LoireHusen ligger vackert längs med floden
Bild
BildMed utsikt över Loire
BildDoft av rosor och regn
Bild
BildSvampmacka med smörstekta kantareller
BildVärmande soppa pà muskatpumpa
Kommentera

