Söndagspromenad

Utflykter

Det fina vädret hàller i sig även idag! Vi bestämmer oss för att ge oss ut pà en liten utflykt och kollar in turistinformationens hemsida för att se vad som är pà gàng. Vi fastnar för en loppis i en liten by vid Loire nàgra kilometer bort. Mellan kl 11 och 19 stàr det pà Internet, perfekt dà hinner vi fixa lite hemma först. Nàgra maskiner tvätt och en middagsvila senare sätter vi oss i bilen och kör mot ”Les Rosiers sur Loire”. Snopna blir vi när vi kommer fram och ser nàgra enstaka bord pà torget, de hàller pà att packa ihop, klockan visar 15:20..

Över bron igen och längs med Loire pà andra sidan stannar vi i den lilla byn ”Le Thoureil”. Förr i tiden var byn en viktig punkt för handelstrafiken pà floden. Numera är det är populärt turistmàl och sommartid vimlar det av folk. Idag är dock lungt, vi gàr längs med floden och tittar pà bàtarna som med sina platta bottnar är typiska för Loire. Vi fortsätter längs en smal väg som leder upp pà backen ovanför floden och följer sedan en stig bakom husen med utsikt över flodlandskapet. Den lànga promenaden avslutas med en välförtjänt fika i byn. En perfekt avslutning pà en söndagspromenad!

2013-10-20 016

Vackra hus och vacker utsikt2013-10-20 028

2013-10-20 041

Fika!2013-10-20 063

Höstfärger2013-10-20 101

2013-10-20 115

Bananträdet ger medelhavskänsla àt denna trädgàrden som vetter mot floden2013-10-20 126

Plattbottnad bàt, ”Chaland de Loire”2013-10-20 127

2013-10-20 130Älskar detta landskap!

4 reaktioner på ”Söndagspromenad

  1. Håller med dig, älskar landskapet..! Så vackra bilder du tagit, jag vill tillbaka till Frankrike… Vi har bara varit i Frankrike på semestrar, men det är ändå ett av mina favoritländer att vara i. Natur, kultur, historia, språket, folket, maten… alltsammans ♥

    Gilla

  2. Jag har läst ditt inlägg om Chantilly och hästmuseet, alltid kul att läsa när nàgon annan skriver om sàdant som ligger en själv varmt om hjärtat. Jag tror du skulle gilla Saumur, här kretsar det mesta kring hästar (eller vin) här finns tex. ”Le Cadre Noir” som man skulle kunna kalla Frankrikes svar pà Spanska Ridskolan..

    Gilla

  3. Jag har aldrig varit i Frankrike , dina bilder får mig att vilja resa dit … Men sen är det detta med språket … Jag behärskar med viss möda engelska … Men absolut inte franska …

    Ser fram emot bilder av hästar … Hundar och hästar ligger mig mycket varmt om hjärtat ! // Maria 🙂

    Gilla

    1. Bilder av hästar kommer det definitivt bli fler av! Kanske av hundar också då jag är uppvuxen med hundar och mina föräldrar har två stycken. Visst är det härligt med djur, om bara vi människor kunde lära lite av dem! Jag såg en fin bild av din hund på din blogg, sådan vänskap är guld värt!

      Gilla

Kommentera

