Saker jag älskar att göra när jag är i Sverige

I Sverige

Jag har roat mig med att göra en liten lista över saker jag tycker om att göra när jag är hemma i Sverige. Det är lustigt egentligen att det är de små, små sakerna som gör stor skillnad när man flyttar till ett annat land.

1) Handla på Ica Maxi! För att de har öppet till sent på kvällen och det nästan aldrig är något folk. Jag börjar med hus&hem avdelningen, porslin, lakan och handukar hör till favoriterna. Sedan bok och pappersavdelningen, alltid hittar jag någon pocketbok som slinker ner i korgen. Sedan är det roligt med maten för det skiljer sig från de varor vi är vana vid i Frankrike. Jag passar på att bunkra med Lingongrova, polarbröd och nyponsoppa.

2) Lösgodis! Behöver nog ingen närmare förklaring!

3) Att gå till det lilla biblioteket i byn där mina föräldrar bor. När jag var yngre praktiskt taget bodde jag på biblioteket och visste precis var alla böcker stod. Trots att det var ca 20 år sedan är det inte mycket som har förändrats, så fort jag kommer innanför dörren känner jag mig hemma.

4) Fika! Jag älskar att fika men det ingår inte den franska kulturen på samma sätt som i Sverige.

5) Shoppa! Det är så roligt att gå och shoppa i affärer man inte har varit i på evigheter och som inte finns i Frankrike. Favoriterna är Lindex för deras fina och praktiska barnkläder samt underkläder och Åhlens för alla heminredningsprylar till lagom priser.

6) Äta pizza, världens godaste pizza finns på den lokala pizzerian och pizzasallad är något jag saknar i Frankrike.

7) Läsa morgontidningen. Jag försökte ett tag att prenumerera på den lokala tidningen hemma i Frankrike men den kom alltid försent så jag gav upp. När jag är i Sverige älskar jag att sitta länge med en kopp te och lusläsa alla delarna.

Det finns så klart många, många fler saker men som jag inte kommer ihåg just nu. Bäst av allt är förstås att träffa alla nära och kära!

Kommentera

