Platser i mitt hjärta – Österlen

Utflykter

Idag var vi på utflykt till Österlen. Det är verkligen ett av mina favoritställen i Skåne. Havet, fälten, skogen, husen, det är så vackert överallt. När jag var yngre var det tradition i min familj att köra en Österlenrunda i slutet av september i samband med min födelsedag och fortfarande när jag är hemma försöker jag alltid hinna med en sväng dit. Vi börjar med att gå upp på Stenshuvud där man har milsvid utsikt över stranden och havet. Sedan till Kivik och musteriet som säljer alla möjliga produkter innehållande äpplen. Äppelskulpturen i hamnen är ett måste men tyvärr var den redan nedtagen för i år. I Kivik finns även Buhres fisk där man kan äta världens godaste sillburgare. Avslutningsvis, en promenad på stranden till exempel som idag, i Vitemölla.

Jag hade kameran med mig och hittade underbara motiv i stort sett överallt. Därför är det så himla frustrerande när jag nu tittar på bilderna på datorn och bara kan konstatera att de flesta är totalt misslyckade. Kanske är det för att jag känner så mycket för dessa platserna och så gärna vill förmedla detta i bilderna, det blir extra svårt och jag blir extra besviken. Men skam den som ger sig,  jag får väl önska mig en fotokurs i julklapp!

DSC_0228Utsikten från Norra huvudet på Stenshuvud DSC_0248 Lunch på Kiviks musteri, kärnhusetDSC_0265Jag tyckte det var riktigt snyggt med alla äpplena DSC_0271 Den här planteringen vill jag testa om hemmaDSC_0294 Min egen sjöjungfruDSC_0287Havet ligger spegelblankt

Kommentera

