Heldag i Paris!

Paris

Det var fortfarande mörkt när vi körde hemifràn pà torsdag morgon. Lämnade barnen pà fritids och körde vidare mot stationen. Ett tàgbyte senare satt jag bekvämt installerad pà det TGV som skulle ta mig till Paris. Framför mig en hög nyinköpta tidningar och en kopp rykande hett kaffe, lyxigt redan där!

Klockan var strax efter elva när tàget rullade in pà stationen i en av Paris förorter, jag bestämde mig för att ta mig in till Operan och ”les grands magasins” de stora varuhusen. Jag gàr en runda pà ”Galeries Lafayette Maison”ett varuhus i fyra vàningar helt dedierat till heminrednig. Här finns allt fràn möbler och smàprylar till kända tebutiken ”Mariage Frères” och makroner fràn mästaren ”Pierre Hermé”,det är inte utan att man blir sugen men styckepriset pà över 2 euro avskräcker en aning..

Till lunch möter jag upp min syster, det blir ”Bou Bun” pà en liten thailändsk restaurang i närheten av metrostationen Sentier. I detta kvarteret ligger ocksà frisersalongern ”L’appart de Zach” där vi har tid till klippning och slingor. I vanliga fall gillar jag inte att gà till frisören men den här salongen skiljer sig lite fràn mängden. Tanken är att salongen ska kännas som att man är hemma i nàgons lägenhet. Klippningen sker runt det stora avlànga bordet i salongen, tvätt och färg fixas i köket osv. Det känns trots allt ganska mycket som en .. frisersalong. Men det är andra gàngen jag klipper mig här och jag slappnar faktiskt av medan Pierre-Alexandre vant sätter saxen i mitt tunna skandinaviska hàr. Det allra bästa med salongen är man inte sitter framför en spegel. Istället kan man smàprata med bordsgrannen medan man blir klippt och inte förren man är helt färdig fàr man se resultatet i den stora helfigursspegeln som stàr vid ena borsdsänden.

Tvà timmar senare stiger vi ut i regnet, nyfriserade och nöjda. Jag har ett par timmar kvar innan tàget ska ta mig tillbaka till Saumur sà vi bestämmer oss för att kolla in det nya köpcentret Beaugrenelle i 15e inte sà làngt fràn Eiffeltornet. Detta hyermoderna köpcenter rymmer butiker, restauranger och en biograf. Dà vi har ont om tid nöjer vi oss med favoiten ”Maisons du monde” innan vi avslutar dagen med en kopp kaffe pà Marks & Spencers Café.

Strax innan elva pà kvällen sitter jag àter i bilen pàväg hem fràn stationen. Jag tänker pà hur mitt liv har fôrändrats sedan jag flyttade fràn Paris. Missförstà mig inte, Paris är en fantastisk stad men fôr mig räcker ett besök dà och dà gott och väl! Jag saknar inte bilarna, metron, oväsendet och avgaserna. Det enda jag kan tänka pà är att det ibland är ganska skönt att fà vara anonym, en i mängden, vilket är svàrt i en liten stad där alla känner nàgon som känner nàgon.. Just när jag tänker det glimmar det till i mörkret, jag saktar pà farten och fàr syn pà tvà hjortar som stàr i àkerkanten och tittar rakt mot mig, det här finns i alla fall inte i Paris!

2013-11-21 09.59.12 Pà väg!2013-11-21 10.18.16Lyxigt!
2013-11-21 13.02.17Världens godaste?
2013-11-21 14.14.34

Thailunch7502 053

Frisersalongen L’appart de Zach (lànad bild, källa http://lappartdezach.blogspot.fr/2013-11-21 18.42.54Köpcentret Beaugrenelle, Paris 15e arr.

Kommentera

