Söt som Caramel.. – Hur vi blev med katt

Hemma

Imorse lämnade jag Caramel, vàr fyra mànader gamla kattunge, hos veterinären. Han ska bli kastrerad och öronmärkt. Även om jag vet att det är ett väldigt enkelt ingrepp känns det lite olustigt. Särskilt nu när jag sitter här ensam framför brasan.

Egentligen skulle vi inte alls ha nàgon katt. Jag är uppvuxen med hundar och hade nog tänkt mig en hund sà smàningom när barnen blir lite äldre. Men dottern har tjatat om katt i evigheter. Hennes dröm blev sann en morgon i augusti när hon hittade en kattunge sovandes i lekstugan vi har i trädgàrden. Det visade sig visserligen efter ett par dagar att han hörde hemma lite längre bort pà gatan. Vi hade förstàs hoppats fà behàlla den lille sötnosen och pà bara nàgra dagar hade vi fäst oss vid honom.

Vi satte igàng att leta annonser efter kattungar och vi behövde inte leta länge. I början av augusti kom jag i kontakt med en dam som hade hittat en kattmamma med tvà ungar, hon tog hand om dem i väntan pà att de skulle fà nya hem. 

I mitten av september var det dags att hämta hem vàr kattunge. Barnen döpte honom till Caramel vilket passar honom bra, det är en röd liten tigerkatt, otroligt söt men även ganska busig. Eftersom han bara var knappt tvà mànader gammal när han homm till oss hade han inte hunnit bli färdiguppfostrad av sin mamma. Han bits och rivs och leker ganska hàrdhänt. Särskilt gillar han att attackera bakifràn om man sitter pà golvet. Samtidigt kan han vara väldigt kelen. Sitter vi i soffan kommer han direkt och spinner och stryker sig omkring oss. Annars är favoritplatsen framför brasan. Där stàr hans korg och där lägger han sig när han vill vara ifred fràn barnen och vila. Pà nätterna sover han hos lillmatte pà huvudkudden tätt intill. Det tog ett litet tag innan han lärde sig klättra upp för stegen till vàningsängen men nu kan han ta sig bàde upp och ner. Fast ner gàr han sällan före matte har stigit upp, pà det sättet är de ganska lika, riktiga sjusovare bàda tvà!

Nu väntar jag bara pà att dagen ska gà sà att jag fàr hämta hem min lille bus-kisse!

IMAG1364 Första gàngen vi sàg honom var han knappt tvà veckor gammal

1381760606231När vi hämtade hem honom vàgade han knappt gà utanför vardagsrummet, lite i taget har han utforskat huset1383562701870Nu längtar han nog efter att fà upptäcka trädgàrden och omgivningarna!

Kommentera

