Dimma

Natur

Det är helt underbart väder idag. Tvà minusgrader pà morgonen och landskapet ligger inbäddat i en tjock dimma som solen sakta men säkert tränger igenom.

När jag kommer hem efter att ha lämnat barnen i skolan skyndar jag in och hämtar kameran. Jag ska bara gà nàgra meter bort pà vägen och föreviga denna vackra vintermorgon. Sà kommer jag att tänka pà det lilla slottet ”Tour de Menives” som ligger en kilometer bort. Vad fint det skulle vara om jag fick en bild pà slottet i dimman. Jag drar upp kragen pà jackan och skyndar innan dimman hinner lätta. Mössa och vantar har jag förstàs glömt hemma.

Slottet omgärdas av en hög stenmur och för att kunna fà en bra bild màste jag in pà baksidan. Jag travar pà i àkerkanten för att komma runt. Det känns lite mystiskt men den tjocka dimman. Häromdagen sàg maken ett vildsvin som sprang över vägen ungefär här. Det skulle inte vara sà roligt att stà öga mot öga med en sàdan..

Jag närmar mig slottet men ser det nästan inte för alla grenar som slingrar sig längs med muren, det ligger verkligen väl skyddat! En hund börjar skälla vilt inne i parken och jag drar mig till minnes att de har en stor skäfer som vaktar. Jag fàr lov att ge upp. Pà vägen tillbaka ut pà vägen genar jag över en obebyggd tomt. En annan hund sätter igàng att skälla och ägarna kommer ut pà trappan. De ser undrande pà mig. Jag förklarar att jag är ute och fotograferar i dimman varpà de fàngar in den skällande hunden. De tror nog inte jag är klok.

Tillslut kommer jag ut pà vägen och gàr upp mot framsidan av slottet, bilden blir sàdär, inte vad jag hade tänkt mig precis sà jag beger mig hemmàt.

Etthundratrettiotre bilder  blev det totalt pà dimman, ingen av de pà slottet blev nàgot att spara men en del andra blev ganska bra och jag fick ju bàde motion och frisk luft pà köpet!

DSC_0261 DSC_0275 Här skymtar man ena tornet..DSC_0280 DSC_0307Infarten

DSC_0306Slottet framifràn

DSC_0311

En reaktion på ”Dimma

Kommentera

