Tillbakablick 2013

Hemma

En kort tillbakablick på året som gott innan det är dags för nya projekt.

1. I januari lämnar jag föräldrarledigheten bakom mig och ger mig ut i arbetslivet igen. Jag får jobb på en vingård och på pappret är allt perfekt. Ganska snabbt inser jag att jobbet inte motsvarar mina förväntningar. Utlovade arbetsuppgifter uteblir, konflikter inom ledningen bidrar till en obehaglig stämmning och dagarna känns evighetslånga. Jag lämnar på dagis och fritids, stressar, inte bara på jobbet utan hela tiden. Det känns som jag inte längre har tid med något, jag träffar barnen någon enstaka timme om dagen och har noll koll på vad de gör i skolan och på dagis. I april har jag en disskusion med min arbetsgivare och vi försöker hitta en lösning. I maj inser jag att det inte kommer att funka och säger upp mig. Jag går med på att stanna kvar juni ut och lära upp en ersättare.

2. I april blir vi husägare. Vi har hyrt huset sedan augusti 2012 och efter bara några månader bestämmer vi oss för att försöka köpa. Det är en stressig tid med budgivning och förhandlingar med banken men i mitten av april blir köpet klart, vi är äntligen hemma! Projekten i hus och trädgård avlöser varandra. Vi planterar blommor, lägger nytt golv, anlägger trädgårdsland och bygger växthus. Under sommaren och hösten skördar vi för första gången våra egna grönsaker!

3. Vi åker på sommarsemester till Sverige och har en strålande sommar. För första gången lämnar vi båda barnen hos mormor och morfar och ger oss iväg på tu man hand med kajaken. Vi paddlar i Misterhults skärgård, campar, grillar och besöker Stockholm på vägen tillbaka.

4. Nils börjar förskolan och i december fyller han tre år. Babytiden är över. Esther har fyllt åtta i juli och det känns som att tiden har gått väldigt, väldigt fort. Jag bestämmer mig för att sätta barnen och familjen i första rummet och ta den tid som behövs för att hitta ett jobb som passar deras rytm. Kanske blir det ett karriärsbyte under 2014.

5. Jag startar bloggen ”Bland vin och hästar” och upptäcker i samma i veva ett stort intresse för fotografering. Med kameran i handen upptäcker jag våra nya omgivningar och på bloggen får jag respons och motivation att fortsätta. Jag kommer definitivt att fortsätta både blogga och fotografera under 2014

3 reaktioner på ”Tillbakablick 2013

  1. Jag har samma inställning som du när det gäller jobb och barn, så jag tycker förstås att du gjort rätt val. Det blir intressant och roligt att se vad som händer under 2014, jag kommer självklart att fortsätta att följa dig här i bloggen 🙂

    Gilla

Kommentera

