Turist på hemmaplan

Utflykter

I veckan gjorde jag något som jag definitivt borde göra lite oftare, jag lekte turist i min egen stad. Jag besökte vinhuset Ackermann som är en de största tillverkarna av det som tidigare kallades för Saumurs champagne. Numera heter det Cremant de Loire, tillverkningsprocessen är densamma som för champagne men det är inte samma druvor.

Ackermann grundades 1811 av Jean Baptiste Ackermann som var den första att tillverka champagne av druvor från Loiredalen. Han insåg snabbt att kalkstensgallerierna i Saumur med sin höga luftfuktighet och stabila temperatur hade perfekta förhållanden för vinet.

Idag har produktionen flyttats utanför staden och de gamla gallerierna har blivit museum. Här kan man se hur vinet tillverkades förr i tiden men även verk av lokala konstnärer ställs ut i gallerierna. Med  sina vackra kyrkliknande valv är de ett besöksål i sig. Stenen som utvunnits härifrån har används till att bygga slott, kyrkor och andra monument i regionen.

Eftersom det är lågsäsong under vintern var jag dessutom alldeles ensam vilket gjorde besöket ännu mer spännande!

DSC_0036

DSC_0082

DSC_0107

DSC_0144

DSC_0158

 

En reaktion på ”Turist på hemmaplan

Kommentera

