Under vatten – Fototriss v.5

Fototriss

I veckans fototriss ska vi visa hur det ser ut hos oss just nu. Det är ett återkommande årstidstema och denna gången handlar det om vinter. Innan vi flyttade hit från Paris hade vi hört talas om ”La douceur Angevine”, det milda Anjou klimatet som gör regionen idealisk för vinodling. Milda relativt korta vintrar och långa varma sommrar. Jag har till och med läst att Saumur ska vara den plats i regionen där det regnar allra minst. Antingen har den som skrivit det aldrig varit i Saumur eller så borde övriga delar av regionen ligga under vatten. Det regnar nämligen jämt under vintern, flera veckor i sträck med ösande regn har vi haft de två senaste vintrarna. Det är bara att inse, november till och med mars är det gummistövlar och regnjacka som gäller. Däremot har vi varit bortskämda med varma sommrar som varat en bra bit in i oktober så jag ska inte klaga! Men ännu så länge är det vinter och mycket vatten som ni kan se på bilderna nedan.

inondations du ThouetÖversvämning

vatten3Den lilla bänken ser ensam och malplacerad ut mitt i vattnet

krokus1Idag upptäckte jag att krokusarna blommar i trädgården, i de delar som inte är under vatten alltså!

c79a8-banner_2011_450x79_blacksepia

11 reaktioner på ”Under vatten – Fototriss v.5

  1. Oj, vilken kontrast mot här! Blir litet avundsjuk på ditt Frankrikeliv 😉 Fast inte så kul när det bara regnar heller, även om det ser vårlikt ut i mina ögon. Väldigt fina foton, gillar särskilt den översta väldigt mycket. Ha en bra helg!

    Gilla

  2. Haha, som att ha hamnat ett par månader framåt i tiden, så vackert och så kul att få se en krokus i början på februari. Önskar dig en fin söndagskväll!

    Gilla

  3. Så jättefina bilder !! Den första är ju helt fantastisk men jisses vad mycket vatten.
    Tusen tack för dina rader hos mig. Tog bort mina sista rader då jag insåg att det nog blev lite för mycket.

    Gilla

Kommentera

