Hästen – Fredagstema människoskapat

Fredagstema, Saumur

Ute vid motorvägen strax innan avfarten mot Saumur står en 12 meter hög skulptur förställande en häst. Skulpturen av Christian Renonciat är tillverkad av sammansvetsade stålrör och lär vara den högsta häststatyn i världen! Sedan den restes 1999 har den blivit en symbol för staden.

Jag har länge velat fota denna imponerande staty men man kan inte gärna stanna mitt på motorvägen för att gå ut och fotografera! Efter att ha kört förbi ett antal gånger upptäckte jag att det finns en bro som går över motorvägen där det skulle vara perfekt att stanna. Sagt och gjort. I måndags packade jag ned kameran och begav mig till andra sidan staden i tron att jag skulle hitta vägen över motorvägen direkt. Vilket jag naturligtvis inte gjorde. Det tog nästan en hel timme och två varv över diverse broar och tillbaka igen innan jag hittade den rätta. Nu visade sig även att det kanske inte var den allra bästa platsen för att få till en fin bild på hästen, om jag inte ville ha motorvägen med på bilden det vill säga. Men jag ger mig inte, i helgen ska jag köra tillbaka och leta mig närmare hästen och kanske även försöka mig på en kvällsbild när hästen är upplyst!

hast

hast2

8 reaktioner på ”Hästen – Fredagstema människoskapat

  1. Det var verkligen en imponerande staty. Har förstått att du bor i Frankrike. Jag tycker mycket om hästar och ska ge dig ett ”stalltips”. Har du inte redan varit där så gör ett besök på Musee`Vivant du Cheval à Chantilly som är ett levande hästmuseum.

    Gilla

Kommentera

