I Coco Chanels spår – Fototriss

Fototriss, Saumur

Häromdagen hade jag ett ärende till en del av staden jag inte känner till. Eftersom det var härligt vårväder med sol och blå himmel passade jag på att ta en promenad med kameran. Jag hamnade framför den här stora byggnaden ni kan se på bilden. Nyfiken gick jag lite närmare för att försöka ta reda på vad det hade varit och vad det hade blivit. Trots att fasaden såg nyrenoverad ut verkade hela området tomt och ödsligt. Det lilla kapellet i mitten fick mig att tro det var ett gammalt kloster. Tyvärr var kapellet låst så inte heller där fick jag några ledtrådar. Väl hemma tog jag hjälp av Google och fick veta att det var ett gammalt sjukhus. På platsen låg stadens första sjukhus redan på medeltiden. Det rivdes dock i mitten av 1800 talet och ett nytt byggdes på samma plats. På detta sjukhuset föddes i augusti 1883 en liten flicka som några dagar senare döptes i sjukhusets kapell till Gabrielle Chanel, senare känd som Coco Chanel och grundare till ett av Frankrikes främsta modehus. Hon tillbringade sina första år i Saumur innan familjen flyttade söderut.

Sjukhuset var i bruk fram till 1995 då utrymmet inte längre räckte till och ett nytt byggdes i utkanten av staden. De gamla byggnaderna såldes till en firma som planerade att göra om dem till lyxbostäder och kontor. Investerare från hela Frankrike lockades av vad som verkade vara en bra affär och lägeheterna med tillhörande parkering såldes snabbt. Där började problemen. Bygget försenades. Parken som skulle anläggas runtom blev aldrig av, den utlovade renoveringen av kapellet uteblev. Parkeringen kan inte användas då den är byggd så nära grundvattennivån att det ständigt läcker in. Idag är bara ett fåtal lägenheter bebodda och de gamla byggnaderna förfaller..

fototriss2

DSC_0004_modifié-1

DSC_0119

13 reaktioner på ”I Coco Chanels spår – Fototriss

  1. Så spännande historia den miljön har, men trist att den står där och förfaller. Tänk att man inte gjorde grundligare undersökning innan man började renovera/bygga om. Fy så trist för investerare som kanske blivit lurade och de som köpt bostäder.

    Spännande att gå på upptäcktspromenad med kameran!

    Gilla

  2. Vackra bilder. Tråkigt när så fina byggnader inte kommer till användning och förfaller. Jag har bara varit i södra Italien och i Florens, men av det jag sett och kan jämföra med byggnaderna i Frankrike så verkar ändå fransmännen ta hand om sina historiska byggnader bättre än italienarna. Intressant att höra historien kring byggnaderna, det förhöjer bilderna ett snäpp ytterligare tycker jag. Ha en bra dag!

    Gilla

Kommentera

