#Blogg100 och nya projekt

Trädgàrd

Idag börjar utmaningen #Blogg 100. Det är Fredrik Wass med bloggen Bisonblog som håller i utmaningen för tredje året i rad. Att delta är enkelt, det räcker att publicera ett inlägg om dagen på sin blogg i 100 dagar. Sedan jag startade den här bloggen i oktober 2013 har jag publicerat i snitt ett inlägg om dagen så jag hoppas att jag klarar att hålla tempot ett tag till!

När jag började blogga var det framför allt för att hitta tillbaka till skrivandet. Jag ville skriva på svenska och på så sätt hålla kontakten med Sverige fast jag bor i Frankrike. Vad jag skulle skriva om var inte direkt planerat men ganska snabbt blev bloggen som en dagbok på nätet. Med bloggen växte även mitt fotointresse. Det började med Helgbilden och Fototriss sedan hoppade jag på den ena fotoutmaningen efter den andra. Att vara med i olika fotoutmaningar har gett mig jättemycket. Det har motiverat mig till att lära mig hantera kameran, jag har gått flera fotokurser på Moderskeppet och jag håller på att lära mig redigering med Photoshop Elements. Men det viktigaste av allt är utbytet med andra deltagare. Att titta på vad andra gör, hur de tolkar ett tema osv. ger inspiration och att få feed-back på sina bilder är otroligt motiverande!

Nästa projekt är en blogg som enbart handlar om Loiredalen. Det blir lite av en reseblogg med tips och fakta och förstås en hel del bilder. Denna gången tänkte jag försöka skriva på franska och eventuellt även på engelska. Den här bloggen kommer dock att finnas kvar oförändrad. Egentligen skulle jag redan vara klar med den nya bloggen men sjuka barn kom emellan och idag är det min tur att ligga nerbäddad med feber, jag hoppas vara tillbaka iform imorgon med både Fototriss och Helgbilden!

2 reaktioner på ”#Blogg100 och nya projekt

  1. Hoppas du känner dig bättre i dag? Ser fram mot att följa dig varje dag. I båda bloggarna 🙂 Moderskeppet har jag hört många som talat gott om. Kanske skulle kolla upp det. Jag behöver lära mig att fota bättre, och inte lita på automatläget. Jag har två veckor kvar på min kurs om katter, därefter kanske det är dags för en fotokurs. Ibland behöver man något som ser till att man kommer till skott, och kurser är ju perfekta i det avseendet. Krya på dig!

    Gilla

Kommentera

