Nattsvart..

Fotoutmaningar

Det pågår ett experiment i vår stad just nu som går ut på att spara energi genom att släcka ned staden på natten. Mellan klockan ett på natten och klockan sex på morgonen släcks all gatutbelysning och även alla skyltfönster i staden. Det blir bokstavligen nattsvart. Projektet har nu pågått i lite över ett år och utvärdering pågår. Det sägs att man sparat 60 000 euro genom att släcka lyset. Kriminaliteten ska inte ha ökat nämndvärt. Jag har lite svårt att tro på det senare påståendet. Själv skulle jag aldrig ge mig ut på stan efter att belysningen släckts. Nu är det i och för sig sällan jag är ute om nätterna så det är inte ett problem. Men jag tänker på andra som kanske är ute på krogen och som ska ta sig hem under de mörka timmarna, det måste kännas väldigt obehagligt och otryggt.

Häromdagen var jag ute och fotograferade på kvällen, långt innan belysningen släckts. Jag började med de klassiska vyerna, staden sedd från kvarteret mellan broarna (bilderna hittar ni här). Sedan tog jag mig över till andra sidan för att komma närmare slottet och tanken var att få några bilder på staden uppifrån. Men de små gränderna låg alldeles öde och trots att klockan bara var strax över nio kändes det mörkt och skumt så jag bestämde mig för ta mig hem istället. På väg till bilen tog jag bilden nedan som jag tycker passar in på tisdagstemat som idag är svart.

bakgata

tis-2.jpg

17 reaktioner på ”Nattsvart..

  1. Mycket vackert och pittoreskt. Tycker dock det låter lite otäckt att släcka ned staden på natten. I de franska småstäderna är det ju som bilden visar många prång och små trånga gator, som bäddat för kriminalitet och överfall. Förhoppningsvis är det en lugn stad som inte drabbas så mycket av brott.

    Gilla

  2. Det ser väldigt pittoreskt ut med smala, mörka gränder men jag skulle inte våga mig in där! En sak att staden sparar pengar på att mörklägga men tycker befolkningen om det? Det måste vara riktigt otrevligt att vara utomhus när det är nattsvart!

    Gilla

  3. Oj och usch. Oj för att bilden är spännande och snygg men usch för att jag skulle aldrig låta mina barn eller tillåta mig själv att gå där ensam en mörk kväll. Är nog lite mörkrädd kanske….

    Gilla

  4. Fin bild som blir mörk o svart trots lite lyse. Nej helt kolsvart låter läskigt. Visst är et bra att spara pengar o framför allt miljö, men inte till vilket pris som helst 🙂

    Gilla

  5. Vilket spännande perspektiv du fångat! Angående belysning så undrar jag om inte det är bättre att ha helt släckt några få timmar än som hos oss släcka ner varannan gatlykta hela kvällar och nätter? Då är det inte nådigt att gå ut med jycken kan jag lova, man har ingen aning om vem som gömmer sig bland skuggorna. Jag använder därför pannlampa den mörka årstiden

    Gilla

  6. Vilken läcker bild! Som ett bokomslag till en äventyrsroman, eller kanske en deckare! Här där jag bor släckte de oxå ner gatubelysningen för nått år sedan, men efter några sorgliga dödsolyckor i trafiken sattes belysningen på igen. Det var bra för oss, men det hjälpte ju inte dem som hunnit mista nära och kära. Hoppas det inte händer hos er!

    Gilla

  7. Hoppas att staden inte har något vatten som folk kan trilla ner i när det är nattsvart på natten.
    Lite som ett påtvingat utegångsförbud kan jag tycka. Nu har de testat och sparat pengar. Dags skapa ljus även på natten, för att de medborgarna trygghet!
    Inget jag skulle gilla, all gå runt i beckmörker.
    Men du fick ett jättesnyggt kvällsfoto. Vilken känsla, ser medeltida ut. 🙂

    Gilla

Kommentera

