Efter regn kommer solsken!

Fotoutmaningar

Äntligen är solen tillbaka! Förra helgen hade vi sommarvärme och i måndags var det kvavt och tryckande varmt. På kvällen bröt åskvädret ut och jag har sällan varit med om ett sådant åskväder. I sex timmar blixtrade det och dånade runt om kring oss för att tillslut övergå i ett strilande regn som inte upphört förrän sent igår kväll.

Några som tycks gilla regn och värme är jordgubbarna. Vi har massor med jordgubbar i landet och plockar och äter så gott som varje dag. Nu hoppas jag bara att rabarbern ska ta sig också sedan blir det paj!

Önskar alla en jättefin torsdag!

jordgubbar

9 reaktioner på ”Efter regn kommer solsken!

  1. Vilken underbar bild på jordgubbarna, blir smått sugen, här får vi vänta ett tag till innan de mognar. Olustigt med oväder, speciellt när det håller på i så många timmar. Här är det riktigt varmt i dag, lyckligtvis blåser det lite i alla fall, har så svårt för tryckande värme.

    Gatufotografering är inte så märkvärdigt egentligen, det är nog just det som är grejen, att slappna av och låta kameran flyta med i folkets rörelser och att knäppa snabbt, här går det liksom inte att stå still och fokusera hur länge som helst. Jag brukar ställa in kameran på sportläget, är fortfarande inte så haj på alla inställningar så det funkar bäst, speciellt när jag fotar folk i rörelse. Oftast frågar jag inte om lov, för då blir det ju inte det där spontana, det där speciella. Jag trycker dock aldrig upp en kamera under näsan på folk, utan håller lite distans. Skulle någon be mig att inte fota så skulle jag respektera det, har dock ännu aldrig träffat på någon som sagt något, snarare tvärtom, de poserar och är glada istället. Är det någon person som jag vill porträttera mer ordentligt så frågar jag om lov och även där har jag aldrig stött på några protester ännu. Herrarna på dagens bild såg att jag fotade, de verkade mest glada och nickade lite glatt, ett tecken på att de var okej med att vara med på bild. Som sagt, visa respekt för dem du fotar och slappna av, då känns det naturligt både för dig och de du fotar 🙂

    Gilla

  2. Solvarma nyplockade gubbar !! Älskar dessa bär både i färg och smak. Ur vetenskaplig synvinkel är de dock inte är bär men oavsett. Här finns de att köpa hos bönderna året om men allra allra bäst är de när de är riktigt söta, som nu 🙂 Frestande fin bild !! Har idag ätit minst tjugo gubbar men det finns alltid plats för fler 😉

    Gilla

  3. Ser frestande gott ut det där!
    Lär få vänta på egna solmogna Norrbottensbär.
    Köpte nya plantor – i blom – igår som vi ska plantera så fort tjälen gått ur
    jorden.

    Gilla

  4. Här har det bara regnat en natt, men då öste det ner och allt tog fart. Inga jordgubbar än, och inga odlar jag själv heller, men rabarbern längtar jag efter!

    Gilla

Kommentera

