Besök och ny kamera

Fotoutmaningar

Om man ska sammanfatta helgen som varit med ett enda ord skulle det bli ”mat”. Vi haft min syster och hennes sambo på besök. och det  känns nästan som vi bara har lagat  mat och ätit hela helgen! Lite annat har vi hunnit med, besök på en vingård till exempel med tillhörande provsmakning.

Min syster hade med sin sin kamera, en Pentax K10 som jag ska få prova ett tag. Jag har länge varit i valet och kvalet om jag ska skaffa en ny kamera eller ”bara” nytt objektiv. Jag gillar min Nikon D3100 jättemycket och det är en perfekt nybörjarkamera men det känns kul att prova något annat och lite mer avancerat. Jag har inte tagit jätttemycket bilder med den ännu (ett par av bilderna nedan är tagna av min syster) och jag har en hel del att sätta mig in i för att förstå mig på alla knappar! Jag har till exempel haft problem med att bilderna lätt blir överexponerade eller får en gulaktig ton. Antagligen någon inställning jag har missat.Om någon har erfarenhet av denna kameran får ni gärna berätta vad ni tycker om den och om någon vet var man hittar användarhandboken på svenska skulle det vara toppen!

liten_logga_3_helgbilden

13 reaktioner på ”Besök och ny kamera

  1. Jag skaffade min digitala systemkamera för ett år sedan (en Pentax K40) men har fortfarande inte avancerat från autoinställningen… Jag hoppas få ork så småningom att lära mig mer, det finns ju massor att göra om jag lär mig inställningarna…

    Gilla

  2. Jättefina bilder! Bli hungrig då jag ser dem. Roligt med ny kamera men det kan vara lite frustrerande också när man inte hittar de rätta inställningarna. Kan tyvärr inget om Pentax men du fixar det säkert.

    Gilla

  3. Men jisses, så mycket gott! Visst är det härligt att plocka björnbär, de är så goda!
    Kameran kan jag inte hjälpa dig med, min är ingen systemkamera även om den är stor och rejäl som en sådan.

    Gilla

  4. Så fina bilder! En helg fylld med god mat låter helt underbar i mina öron.=) Tyvärr vet jag inget om den kameran men jag kan säga att jag är väldigt glad att jag köpte min Nikon D800 (bytte upp mig från min Nikon D80). Jag hade först tänkt köpa ett nytt objektiv men det slutade med köp av nytt kamerahus och det ångrar jag verkligen inte!

    Gilla

    1. Nikon D800 är även min ”drömkamera” men tyvärr passar den inte min budget just nu. Tror det blir nytt objektiv till att börja med sà fàr vi se senare 🙂

      Gilla

  5. Vet ingenting om den kameran, men har du problem med gulaktiga bilder så kan det bero på att ljuset inomhus ofta är gulaktigt, från lampor bl.a. Testa att använda blixt.
    Men ifall du har problem med alla knappar så har jag ett tips, skit i dom det gör jag. Testa att ställa den på manuellt läge (M) sen ställer du bara in bländare och tid med exponeringsmätaren, som man gjorde förr alltså. På det viset har du själv kontroll över exponeringen. Konsertbilderna jag brukar lägga ut är helt omöjliga att ta på något annat sätt.
    Kolla med någon fotofirma som säljer den kameran så borde du kunna fåtips var du kan hitta en instruktionsbok.
    Sen kan du få ett annat tips av mig kolla in boken Kreativ fotografering exponering av Bryan Peterson. Tyvärr är den slut från förlaget, men borde gå att hitta om man googlar runt lite.
    Jag lärde mig väldigt mycket av den, han förklarar bra och har fantastiska bilder som inspirerar.

    Gilla

    1. Tack för tipsen! Jag hittade instruktionsboken pà nätet och har skummat genom den. Efter att ha testat lite har jag nu àtergott till min Nikon som jag trivs med:)

      Gilla

Kommentera

