Spåra djur mitt i stan

Fotoutmaningar

Fototriss har startat igen efter sommaruppehållet. Säsongens första tema är ”fönster”. Mina bilder är tagna i förra veckan då barnen och jag gick med på en guidad tur i stan som turistbyrån ordnade. Turen hette ”I djurens spår” och var speciellt upplagd för barn. Till att börja med fick barnen ett häfte med bilder på olika djur att leta efter och en karta över stan. Med guidens hjälp fick de sedan hitta fram till de olika platserna där djuren skulle finnas. Efter hand som de upptäckte djuren (på husfasader och utsmyckade fönster och dörrar) berättade guiden om deras ursprung och betydelse. Esther tyckte det var jättekul men Nils var lite för liten för att uppskatta det till fullo. Eftersom jag tvingades tillbringa den mesta tiden att springa efter honom missade jag guidens förklaringar men jag lyckades ialla fall få ihop några bilder.

FACADE LION

Ser ni lejonet högst upp som blickar ner på gatan?

VITRE DECOREE

Ett rikt utsmyckat fönster i en entréedörr

chapelle st jean

Turen avslutades inne i St Jeans kapell som ligger lite under gatunivån. Höga målade fönster släpper in ljuset.

603eb-banner_love_green

5 reaktioner på ”Spåra djur mitt i stan

  1. Vilken rolig promenad! Mina barn har gått något liknande i Göteborg, de tyckte det var kanonkul och berättade glatt för oss efteråt vad alla djur symboliserade!

    Gilla

Kommentera

