Att vara utlandssvensk

I Sverige

Jag funderar sällan över det faktum att jag är en sk. ”utlandssvensk”. Efter snart 20 år i Frankrike känner jag mig inte som utländsk varken här eller i Sverige. Jag känner mig inte heller mindre svensk än när jag flyttade hit för ett antal år sedan. De tillfällen då jag överhuvud taget funderar över vad det innebär är i regel när jag kommer i kontakt med någon svensk myndighet här i Frankrike.

Som nu med valet. Tidigare har jag fått röstkort hemskickat och haft möjligheten att rösta på ambassaden i Paris. Den här gången fick jag inget röstkort och jag funderade faktiskt på att inte rösta. Jag påverkas ju mer av den franska politiken i min vardag än den svenska så varför rösta?

Det som fick mig att ändra mig var när jag insåg hur stora SD har blivit. Det är något jag aldrig trodde kunde hända i Sverige. Jag har sett deras franska motsvarighet ”Front Nantional” växa sig större och större men av någon anledning aldrig trott att det skulle kunna hända i Sverige. Jag skyndade mig att skicka efter material för brevröstning och hann precis få iväg min röst i tid.

Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag hur dumt jag tänkte. Klart jag påverkas av Sveriges politik fast jag bor utomlands. Mina barn är båda svenska medborgare (dubbel nationalitet) och jag själv är och förblir svensk hur länge jag än stannar i Frankrike. För Sverige är landet där jag växte upp, där jag har många nära och kära, hela min bakgrund finns där och kanske också på sätt och vis min framtid om mina barn en dag skulle bestämma sig för att flytta dit!

Jag hoppas att valresultatet kommer att öppna ögonen också för andra och att Sverige kommer att bryta mönstret så att SD från och med nu kommer att gå bakåt medan resten av Sverige fortsätter framåt!

väg_modifié-1

 

3 reaktioner på ”Att vara utlandssvensk

  1. Så bra att du röstade! Jag hoppas också på att SD ska gå bakåt medan Sverige går framåt, detta val var en hemsk upplevelse som jag inte vill vara med om igen. Jag tror också att jag skulle känna mig svensk oavsett hur många år jag skulle bo utomlands. Kul att höra hur du tänker kring det! Är din man fransk eller hur kom det sig att du flyttade till Frankrike?

    Gilla

Kommentera

