Den lilla byn med den stora kyrkan

Fotoutmaningar, Utflykter

I natt kom äntligen åskan och regnet. Det blixtade och dånade så att jag nästan trodde taket skulle ramla in! Jag har ju längat efter åska för att få fotografera blixtar och hade till och med förberett mig med stativ och allt. Men när det satte igång vid fyra på morgonen kände jag inte den minsta lust att stiga upp och ännu mindre ge mig ut i ovädret!

På morgonen var allt lugnt och stilla igen och det känns som att det kommer att bli ännu en varm dag.

Eftersom blixtbilderna får vänta lägger jag in ett par bilder som jag tog tidigare i veckan under en av mina utflykter längs Loire. Alldeles nere vid floden ligger den lilla byn Cunault uppbyggd kring den jättelika kyrkan och ett intilliggande slott som fungerade som bostad åt munkarna som höll till där redan på 1100-talet.

entrée eglise

orgue

coupole

6 reaktioner på ”Den lilla byn med den stora kyrkan

  1. Så fint! Älskar översta bilden, verkligen snygg! Jag längtar också efter att fota blixtar men ännu har jag inte fått någon chans. Förstår dock att sängens dragningskraft var stark den tiden på natten…=D

    Gilla

  2. Åhh, det är något alldeles speciellt med kyrkor! Som fattig budgetresenär tågluffade jag med vänner till Mont st Michel, och där kostade det att gå upp i ”slottet”, som var en kyrka och ett munkkloster, men om en gick på mässan var det gratis. Såklart gick vi på mässan. Och att sitta i kyrkan när munkarna sjöng i stämmor, det var magiskt, även för en ateist som mig!

    Gilla

Kommentera

