Tjäna pengar på gamla kläder

Allmänt

Idag har jag gjort en ordentlig utrensning i min och barnens garderober. För det mesta brukar jag skänka det jag rensat ut till Röda korset eller liknande. Vissa lite finare plagg som har kostat lite brukar jag dock spara för att försöka sälja dem. Sedan ligger de där längst bak i garderoben och tar plats för att jag aldrig blir färdig till att lämna in dem i en second hand butik eller lägga upp en annnons. Nu har jag hittat en lösning! Jag skickar in dem till Percentil som säljer kläderna i mitt ställe. Man skickar bara efter en packpåse, fyller den och lämnar in den hos ett transportombud som skickar den tillbaka till Percetil. Där värderas kläderna och en vecka senare har mann pengarna på kontot. De kläder som inte anses säljbara till Percentil skänks direkt till Röda korset. Självklart blir man inte särskilt rik av att sälja kläder på det här sättet men jag tycker det är ett enkelt och smidigt sätta att rensa garderoben och samtidigt tjäna lite extra. I Sverige finns Sellpy som fungerar på ungefär samma sätt.

Ett annat sätt är att lämna sina kläder till H&Ms textilåtervinning (ska finnas i Sverige med). Eftersom det går till återvinning kan man lämna in även sådant som inte är i så bra skick. För en påse som lämnas in (4 plagg) får man en rabbatkupong på 5€ (50 kronor i Sverige) som gäller vid köp för minst 30€ (eller 300 kronor i Sverige). Eftersom jag alltid hittar något jag behöver på H&M tycker jag det är ett bra sätt att bli av med det som inte är i skick att säljas.

_DSC0274En välfylld packpåse färdig att skickas iväg

Kommentera

