En vanlig måndag

Allmänt

Det är måndag igen och en helt vanlig sådan. Våra långväga gäster åkte hem i slutet av förra veckan och det är dags att återgå till rutinerna. Måndag innebär som vanligt också en tillbakablick och summering av veckan som gått med en tacksamhetslista.

vu-loire-thoureil

Höstväder

Min familj

Gemenskap

Nya och gamla vänner

Middag på restaurang

Utflykter

Ledighet

Rutiner

Spontan fika med kompis

Photoshop

Utflykter

Nya projekt

Fler listor finns hos Eva

7 reaktioner på ”En vanlig måndag

  1. Önskar att jag kunde skriva photoshop på min lista, men än så länge har jag varit för lat. Jag har det installerat, men det är min nioåring som använder det och blir bättre och bättre på teknikerna. Tänkte att hon kanske kunde lära mig grunderna sedan 😉

    Liked by 1 person

    1. Det är också ett bra sätt att lära sig på! Min dotter gillar också att sitta och ”pyssla” med PS och ibland hittar hon saker jag inte visste fanns 🙂 Annars kan jag rekommendera Moderskeppets kurser som ger en bra grund.

      Liked by 1 person

  2. Svarar här också:
    Jag trodde att det skulle vara lätt att hitta hönsägare som kunde tänka sig att sälja några till mig, men det visade sig att det var väldigt svårt att överhuvudtaget veta var de fanns och vilka man skulle kontakta. Jag gick med i grupper på FB som heter ”Vi som har höns” och ”Vi som har höns i Norrtälje”, och där svarade jag på två inlägg om kycklingar till salu. Det borde finnas motsvarande grupper för dig där du bor. Det går säkert att få köpa höns året runt, de flesta samlar på sig fler och fler eftersom det är så mysigt med höns 😉 och till slut har man för många. Skall man köpa kycklingar är det kanske mest praktiskt på våren, så att de har det tillräckligt varmt. Å andra sidan klarar de kyla väldigt bra. Beroende på hönsras förstås. Jag har själv precis hittat en sida med alla hönsuppfödare i min hemtrakt med deras olika hönsraser. Jag kommer att beställa ägg av vissa hönsraser i vår och kläcka fram själv i äggkläckningsmaskin. Många hönsägare kläcker inte fram kycklingar för försäljning under höst och vinter, äggen blir inte lika ofta befruktade när det är kallare, men i vår dyker det säkert upp fler annonser om kycklingar och höns till salu. En fördel med kycklingar är att du vet att de inte är några gamla höns du köper. Och fördelen med att kläcka fram själv är att de inte är smittade med löss, kvalster eller någon annan sjukdom som sedan är svår att bli av med. Jag är själv nybörjare på detta, men fråga gärna om du undrar över något mer 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

