En vecka före julafton

Jul, Natur

Idag är det bara en vecka kvar till julafton! Så fort den här hösten har gått! Den sista tiden har det inte blivit mycket bloggande men jag får bättra mig nästa år! Vi kommer att fira jul hemma för första gången sedan vi flyttade hit till Loiredalen och även om jag gärna hade velat fira julen i Sverige så känns det ganska mysigt att bara vara hemma. Imorgon börjar barnens jullov så vi har några dagar på oss att förbereda. Det mesta av den svenska julmaten som jag vill ha finns ju på Ikea och så ska vi baka lite och göra julgodis. Vi fortfarande har otroligt milt väder med temperatur runt 15 grader. Ett par enstaka frostnätter har vi haft med vitt och fruset på morgonen och i brist på snö nöjer jag mig med lite frost, det är nog det närmaste en vit jul vi kommer i år!

feuille-frost

Torsdagstema – I like

 

4 reaktioner på ”En vecka före julafton

  1. Så mysigt det låter och tänk så mycket Ikea bidrar med till alla utlandssvenskar! I Stockholm är det just nu 8 plusgrader och mööörkt, helt underbart tycker jag som gärna avstår från ishalka. Fast jag ser ju fram emot att ljuset återkommer.
    Nu är det jullov här också!

    Liked by 1 person

  2. Kan tänka mig att det blir lite annorlunda med jul i Frankrike. Men det är ju ändå ert hem så det känns nog bra i alla fall. Jag har firat en gång i Nya Zeeland, en gång i Tyskland och så en gång på flygplatsen i Abu Dabu i väntan på nästa plan. Bra med IKEA så ni kan få tag i det ni vill ha. Hoppas ni får en riktigt skön och mysig jul med mera vit frost. Här har vi +9 och regn.

    Liked by 1 person

  3. Jag brukar tycka att det inte blir någon julstämning om det är barmark och grönt ute, men i år tycker jag att det är skönt att det är snö- och isfritt och att det är mysigt ändå. Det har varit ganska mulet och mörkt, och är man inomhus blir det stämningsfullt när adventsstjärnorna lyser upp, det kanske är det som är förklaringen. Hoppas ni får en fin jul med en ny jultradition, att fira i Frankrike. För oss blir det också delvis en ny tradition, eftersom min bror med familj och svägerskans släkt, som brukar fira jul med oss, skall till Sälen i år. På julafton blir det bara vi och mina föräldrar, det kommer att kännas väldigt lugnt och annorlunda, men rätt så skönt också. På juldagen kommer för första gången Patriks släkt, det brukar vara svårt att pussla ihop julen med dem eftersom flera är separerade och jularna för dem skall fördelas olika från år till år. Ha det så bra, och en god jul om vi inte skrivs innan dess 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

