2015 i bilder

Allmänt

Idag på årets sista dag tittar jag tillbaka på 2015 genom bloggen. Kort sagt har det varit ett år med många förändringar, nya projekt, nya kontakter och till och med nytt jobb.

frost feuilles

2015 började med sol och vackert väder. Den här frostiga bilden tog jag på nyårsdag. Då visste vi inte att det skulle bli ett av de varmaste åren någonsin.

lakes 1web

I februari åkte jag till norra England och stannade tre veckor som en del av min utbildning. Boende i värdfamilj, en veckas intensiv språkkurs och två veckors praktik stod på schemat. På fritiden besökte vi bland annat Liverpool och The lake district. Bilden är tagen vid sjön i den lilla staden Windermere on Bowness.

Mars var en hektisk måndad som präglades av inlämningsuppgifter och förberedelser inför praktiken i april. På bloggen handlade framför allt om England. Bilden är från Liverpool.

Nils velo nb

April kom med påskhelgen och lediga dagar. Tid att umgås med familjen och för långa promenader i vårsolen. Under påskhelgen lärde sig Nils att cykla utan stödhjul!

I maj hade jag fullt upp med min praktik pà Le Cadre Noir. Jag guidade grupper på upp till 70 personer, något jag aldrig hade trott innan jag började. I samband med galaföreställningen ”le printemps du cadre noir” gjorde jag min första guidning pà engelska och hade till och med ett par svenska besökare. Det blev inte mycket bloggat den månaden.

_DSC0019

I juni fick jag mitt diplom och efter nio intensiva månader blev jag certifierad guide. Sommarlovet började med värmebölja och lata dagar i solen tillbringades på stranden vid Loire.

I juni gick även Ajou vélo vintage av stapeln med cykelfestival och vintagemarknad i Saumur.

_DSC0361

I juli åkte vi på Sverigesemester och var borta i tre veckor.

Vi firade Esthers 10-års dag

_DSC0295

Och vi paddlade i Gryts skärgård

Vi åkte ensamna tillbaka tillbaka till Frankrike och barnen stannade ytterligare en vecka hos mormor och morfar. Vi avslutade semestern med paddling i Bretagne. Bilden är från Ile Vierge i Finistère.

DSC_0164

Dagen innan skolan började igen  hade vi änglavakt när vi blev påkörda bakifrån av en lastbil. Som tur var skadades ingen och försäkringen täckte skadorna på bilen.

view on Loire from Château de Saumur

September var nästan lika varm och solig som augusti med undagtag för ett par rejäla åskväder. Jag bloggade om sommarens semester samtidigt som jag besökte några av vår regions viktigaste turistmal. Bilden ovan är tagen från ringmuren utanför slottet i Saumur.

eclipse-4-images

I slutet av september fotograferade jag månförmörkelsen och satt uppe halva natten för att se den röda månen som jag dock inte lyckades få någon bra bild på.

terasse-la-route-du-sel2

I oktober hade vi besök från Sverige. Det var indiansommar och vi körde utflykter längs med Loire och åt lunch ute i höstsolen.

chemin

Även novemer blev en rekordvarm månad och höstlovet tillbringades till stor del utomhus.

_CSC0320 (2)

Jag fotograferade hösten i vinodlingarna samtidigt som det blev allt glesare mellan blogginläggen. Ett nytt jobb krävde tid och omorganisering av vardagen och bloggen blev lidande.

12243164_10153721107559518_3824442719936241795_n

Den 13e november drabbades Paris av en terroristattack som tog över hundra personers liv. Hela Frankrike var i chocktillstand. Vi ställde in vår planerade Sverigeresa och bestämde oss för att fira julen hemma.

_DSC0263

December kom med jullov och julafton firades hemma för första gången bara vi fyra. Det blev en riktigt mysig och stämningsfull jul. En ny tradition som vi kanske upprepar nästa år.

_DSC0231

Nytt denna julen var ett ljusspel på slottet i Saumur som varje kväll skiftar i rosa, gult och grönt, ett ljus som speglar sig i den nattsvarta floden.

Om jag ska ha något löfte inför nästa år så är det att fotografera mera och blogga lite mer regelbundet. Men nu är det dags att förbereda kvällens meny. Ett stort tack till alla er som tittat in och kommenterat här på bloggen under 2015, jag hoppas vi ses igen nästa år.

Gott nytt år!

 

En reaktion på ”2015 i bilder

  1. Så många fina bilder och härliga saker. Men ett ganska hektiskt år. Och vilken tur att olyckan gick bra!
    Ja lite mer glädjeämnen hos dig än hos mig, men nu ser jag fram mot 2016 och barnbarn. Roligt att du ska bli moster, grattis!

    Gilla

Kommentera

