#45 Efterlängtad (9/365)

365+1 foton

korg

Igår kom den här i brevlådan, äntligen! Jag har länge velat testa att baka surdegsbröd men jäskorgar visade sig omöjligt att få tag i. Här i Frankrike är det inte så vanligt att man bakar bröd hemma, det finns ju bageri i minsta lilla by och dit går man minst en gång om dagen för att köpa sin baguette. Det ska bli spännande att se om jag lyckas med min deg som jag satte imorse. Jag har ju läst att det inte är helt enkelt så det är bara att hålla tummarna!

2016_grön

 

2 reaktioner på ”#45 Efterlängtad (9/365)

  1. Så kul! Jag älskar att baka surdegsbröd, det känns så genuint och så blir det så gott. Nu blev jag inspirerad att också starta en deg! Jäskorg är nödvändigt tycker jag, jag minns fortfarande känslan när bröden inte flöt ut, utan höll ihop på grund av jäskorgarna, det kändes som en seger 🙂 Glöm inte att vända upp bröden på en plåt när de skall in i ugnen bara, min mamma satte in brödet i jäskorgarna, det var tur att hon upptäckte det i rimlig tid, annars hade det antagligen brunnit i ugnen…

    Gilla

  2. Oj! Ja det skulle vara synd om korgen brann upp när jag haft sånt besvär att få tag i den! Jag har läst tipsen på din blogg, nu väntar jag spännt på resultatet av min första deg, tålamod är inte min starka sida, men den som väntar på något gott 🙂

    Gilla

Kommentera

