Fotografera droppar

foto

Att fotografera droppar  är inte svårt med det kräver en hel del tålamod! Det enda som behövs är en kamera, ett stativ och lite vatten eller någon annan vätska.

Jag fotograferade i köket med ett vattenglas som jag ställde i vasken och sedan lät kranen droppa ner i. Man kan också använda en pipett eller något liknande men jag tyckte det var svårt att hantera både pipetten och kameran samtidigt.

Som bakgrund hade jag lite aluminiumfolie, tillsammans med blixten gav det en lite glittrig effekt, men ett färgat papper går också bra.

Jag använde 1/200s slutartid och en bländare på f8, jag använde blixt för att fånga droppen tydligt och hade vitbalansen på kallt ljus för att få blåare färg på dropparna. Med dessa inställningar som utgångsläge är det bara att prova sig fram!

 

3 reaktioner på ”Fotografera droppar

Kommentera

