Semesterdrömmar

Sponsrade inlägg

Våren är på ingång och snart är sommaren och semestern i sikte. Dags att planera!

Det finns en plats jag alltid vill besöka när jag är hemma i Sverige, det är Österlen! Förr när jag bodde hemma åkte vi alltid dit i samband med min födelsedag och äppelfesten i september. Bestigning av Stens huvud med pick-nick, äppeltavlan i Kiviks hamn och lite inköp på Kivks Musteri hörde till traditionen. Men man kan besöka Österlen året runt. Min dröm var att ha ett litet hus i någon av byarna där och tillbringa sommarsemestern.

Något hus har det inte blivit (inte än i alla fall) men det finns gott om mysiga boenden där man kan känna sig som hemma. Som på Hoby gård. Hoby Gårds Bed & Breakfast ligger mitt i Österlens hjärta. Den vackra Skånegården har totalt åtta dubbelrum. Fyra i hotellbyggnaden och ytterligare fyra i ett nyrenoverat boningshus på fastigheten. Alla rummen håller hög standard. Läget är perfekt på landet mellan Borrby och Skillinge med nära till havet och några av Skånes finaste sandstränder. Vill man hellre ha stadsmiljö är det nära till både Simrishamn och Ystad. Ystad har blivit världsberömt efter Wallanderböckerna här kan gå på upptäcktsfärd i den kände kommissariens fotspår. Medeltidsborgen Glimminge Hus och skeppssättningen Ales stenar är andra exempel på utflykter.

Jag kan absolut tänka mig att tillbringa några sköna sommardagar på Hoby gård. Njuta av trädgården och slappna av med en bra bok medan barnen leker i den stora parken som hyser både lekplats och klätterträd. Göra utflykter till byarna runtomkring, bada på favoritstranden i Sandhammaren och köpa glass i hamnen i Kivik. Bara njuta av en riktig svensk sommar!

 

3 reaktioner på ”Semesterdrömmar

  1. Vilket fint och positivt inlägg! Vi kommer antagligen att semestra i Sverige i år, och då kanske det blir en tur till Österlen. Det är verkligen vackert där. Samtidigt drar det alltid i oss att åka till Italien eller ännu hellre till Frankrike. Båda våra barn tänker välja franska som tillval i åk 6, vilket blir i höst för Isabella. Vi funderar på om det finns språkkurser för barn i hennes ålder, där de kan läsa franska ett par timmar per dag och resten av tiden semestra som vanligt med oss. Det måste jag kolla upp 🙂

    Gilla

    1. Sverige är verkligen ett vackert land och det finns massor att upptäcka. Själv älskar jag Österlen och har så många minnen därifrån. Men jag förstår att ni är sugna på Italien och Frankrike också, inte minst för vädrets skull! Att semestra och ha språkkurs samtidigt låtersom en bra idé, kanske något jag också skulle kolla upp om det finns någon intensivkurs i svenska för barn kanske..

      Liked by 1 person

  2. Så härligt det låter! Har bara varit en gång på Österlen men minns att det var otroligt vackert och idylliskt. Att planera semestern är halva nöjet. Vi åker till Canada i sommar för att närvara när min systerson gifter sig. Det ska bli spännande.
    Önskar dig och familjen en Glad Påsk!

    Gilla

Kommentera

