På villovägar

Fotoutmaningar, Loiredalen

Tisdagstemat är ”vilse”. Just nu är det solen som verkat ha hamnat vilse här för i morse såg det ut att bli en riktigt fin septemberdag men nu är det bara grått. Härmdagen körde jag lite vilse när jag hade varit och köpt vin på en gård strax utanför stan. Jag körde och letade efter en plats där jag har varit tidigare och där man har jättefin utsikt över vinodlingarna och Loiredalen. Hursom helst så körde jag lite för långt och hamnade i den lilla byn Champigny som jag faktiskt aldrig har besökt tidigare. Byn ligger mitt i Saumur-Champigny distriktet där man producerar vinet med samma namn. En söt liten by som är väl värd ett besök!

champigny2Tisdagstemavilse

13 reaktioner på ”På villovägar

  1. Det kan bli riktigt bra att köra vilse. Nya saker blir då upptäckta och det är så trevligt. De små vingårdarna kanske dessutom har de bästa vinerna. Är du duktig på viner får du gärna rekommendera något lite tyngre som passar till vilt och som inte innehåller så mycket syra. Ett vilset foto som får mig att längta dit.

    Gilla

    1. Jag är ingen expert på vin men jag har lärt mig lite om Loireviner efter tre år här 🙂 Saumur-Champigny är känt för att producera ganska lätta, fruktiga viner om man jämför med tex. Bordeaux som ofta är kraftigare. Ett Saumur-Champigny som kan passa till vilt är Château-Gratien, det finns dessutom i Systembolagets sortiment 🙂

      Gilla

  2. Så vackert… Vi har semestrat i Italien två år i rad, men nästa år hoppas jag att vi har möjlighet att åka till Frankrike igen. Så vackert språk, trevliga människor och god mat. Och så alla vackra, små byar där man knappt tror att det bor någon, eftersom det ofta varit helt öde när vi passerat. Och slotten. Och naturen…

    Gilla

Lämna en kommentar